Cum să nu mai fii narcisist

Spread the love
  • Cum sa te vindeci de narcisism?
  • Vindecare narcisism
  • Poate narcisistul sa se vindece?
  • Tratament narcisism

Cum să nu mai fii narcisist?

„Abia când am trecut prin oribilele cicluri de „utilizare și abuz” de prea multe ori, am pierdut totul și mi-am dat seama că eu sunt .”

Acestea sunt cuvintele unui narcisist anonim în recuperare, care a postat o scrisoare deschisă către empați la Elephant Journal . Ei mărturisesc și…

„Eram narcisistul. Nu știam că sunt narcisistul – eram cu adevărat nemulțumit de viața mea și căutam exact acel lucru potrivit care să umple golul.” 

Acest lucru evidențiază ceva despre care nu se vorbește prea des în blogosfera narcisismului. În timp ce unii narcisiști ​​pot face viața un iad pentru oamenii din jurul lor, acest comportament vine adesea dintr-un loc care suferă.

Acum, pentru a fi clar, nu spun că nu ar trebui să ne pară rău pentru oamenii care se implică în abuzuri narcisiste – nu ar trebui să ne scuzăm pentru asta. Punctul spre care mă îndrept, vizează narcisiştii înşişi – să iţi înţelegi narcisismul şi să lucrezi la gestionarea lui, nu este numai bun pentru cei din jurul tău – este bine şi pentru tine .

Ce este iluminarea cu gaz in narcisism

Ești un narcisist conștient de sine , care este gata să facă o schimbare? Dacă da, faptul că ești aici, citind acest articol, este un semn bun. Dar este o cale lungă înainte. În acest articol, vreau să expun ceea ce ai pregătit pentru tine și, sper, să-ți ofer câteva instrumente care te vor ajuta să reușești.

Dar înainte de a înțelege cum să nu mai fii narcisist , ar putea ajuta să vorbim puțin despre ce cauzează narcisismul în primul rând.

Ce determină o persoană să devină narcisist?

Din păcate, cercetătorii nu au definit cauzele tulburării de personalitate narcisistă (NPD) la fel de clar ca în cazul altor afecțiuni. Cu toate acestea, există câteva lucruri pe care le știm – în primul rând, că nu există o cauză unică a narcisismului (apare atunci când există o serie de alți factori) și, în al doilea rând, începe devreme în viață. Să ne uităm acum la cele două cauze care, în prezent, suntem destul de siguri că joacă un rol în dezvoltarea NPD.

Cum sunt fiii mamelor narcisiste afectati in viata

Genetica

O serie de studii au arătat că narcisismul are un aspect genetic – acesta se desfășoară în familii. Acum, asta nu înseamnă că există o „genă a narcisismului”. Mai probabil, înseamnă că există o combinație de gene care, atunci când ajung în aceeași persoană, o expun la un risc mai mare de a dezvolta NPD.

Este important să rețineți că „genetic” nu înseamnă „fix”. Se pare că factorii genetici trebuie să existe, cu toate acestea, nu toți cei care au aceste gene vor dezvolta NPD. Anumite experiențe din copilărie par să „activeze” aceste gene. Gândiți-vă la aceste gene ca la declanșatorul unei arme – pistolul este inofensiv dacă nu o trage cineva. Puteți afla mai multe despre narcisism și genetică în postarea mea principală despre asta: este narcisismul mostenit genetic?

Trasaturile narcisiste pot duce la agresivitate si violenta

Impactul părinților

Dacă genele sunt declanșatorul NPD, atunci anumite experiențe dificile din copilărie par să fie degetul care o trage. Un studiu din 2015 a urmărit 565 de copii pe o perioadă de doi ani. În tot acest timp, ei au evaluat copiii în ceea ce privește trăsăturile narcisiste – dar au evaluat și părinții, pentru a afla stilul lor parental.

Au găsit două rezultate cheie.

În primul rând, creșterea narcisismului a fost legată de supraevaluarea de către părinți. Când părinții supraevaluează, ei fixează fiecare perfecțiune la care se pot gândi asupra copilului, chiar și atunci când nu există nicio cauză, rima sau motiv pentru a face acest lucru.

De ce sunt narcisistii atat de fermecatori

Acum, nu este nimic rău în a încuraja sau a lăuda copiii – îi poate ajuta să-și dezvolte încrederea și securitatea. Totuși, poți avea prea multe lucruri bune. Odată cu supraevaluarea,   copiii încep să aibă nevoie și să se aștepte la această laudă

Ei nu învață că laudele și laudele în viață vin din acțiunile lor – din a face ceva moral, din a munci din greu, din a-i ajuta pe alții. Ei pur și simplu se așteaptă la asta – și așa că atunci când nu vine, trebuie să-l obțină în alte moduri.

De ce sunt empaticii și narcisiștii atrași unul de celălalt

A doua constatare cheie are de-a face cu căldura părintească. O conexiune sigură și atentă între părinte și copil este cheia dezvoltării stimei de sine. Cu toate acestea, această căldură parentală lipsește adesea în copilăria narcisistilor. Sunt supraevaluați, dar subiubiți.

Deci, atunci când un părinte este rece și indiferent – ​​dar, în același timp, își supraevaluează copilul, ei bine, puteți vedea cum ar putea apărea NPD. Copilul ajunge atât cu o stimă de sine scăzută, cât și cu o nevoie puternică de laudă. Suna familiar?

Poți să nu mai fii narcisist?

Deci care este prognosticul? Te poți schimba de a fi narcisist?

Ei bine, în comparație cu alte afecțiuni, cercetările privind tratamentul pentru narcisism sunt destul de rare.

Nu există abordări de tratament bine studiate cu succes dovedit și nu există medicamente care să fie recomandate pentru tratamentul NPD. Se știe că este o afecțiune dificil de tratat.

Strategii pentru stabilirea limitelor cu parintii toxici

Cu toate acestea, asta nu înseamnă că nu există nicio speranță și au existat o serie de rezultate pozitive. Să ne uităm prin opțiunile disponibile.

Cum să nu fii narcisist?

Acum că știm cu ce avem de-a face, putem începe cu soluții: cum să oprești narcisismul?

Primul pas este să realizezi că probabil nu te vei putea scăpa de asta cu propriile tale fire. După toate probabilitățile, veți avea nevoie de ajutor de la un profesionist în sănătate mintală.

Pentru cineva cu NPD, acesta poate fi un lucru dificil de făcut. Căutarea ajutorului nu este în natura narcisiştilor, iar natura terapiei în sine este ceva pe care narcisiştii o vor găsi în general destul de dificil.

Relația dintre terapeut și client implică o superioritate a terapeutului – ei sunt experții, iar tu mergi la ei pentru ajutor. Probabil că nu te vezi ca pe cineva care ar avea vreodată nevoie de ajutor, așa că asta îți provoacă imediat imaginea despre tine. De asemenea, pur și simplu a cere ajutor în primul rând implică că există ceva despre tine care nu este perfect – care poate fi o pastilă greu de înghițit.

Ce este vătămarea narcisista

Apoi este procesul de terapie în sine, care implică o transformare de la viziunea ta actuală despre tine însuți, la altceva. Acel „altceva” ar putea fi, în ochii tăi, o versiune mai slabă, mai mică, poate jalnică a sinelui tău actual. Desigur, adevărul este că imaginea ta actuală despre tine este distorsionată, iar calea spre îmbunătățire începe cu realizarea și acceptarea acestui lucru.

Există o lumină la capătul tunelului, desigur. Și când ieși pe cealaltă parte, vei avea o stimă de sine mai sigură decât ai acum, vei putea menține relații mai sănătoase, iar comportamentul tău va fi mai puțin dăunător pentru ceilalți. Problema este că nu este ușor să treci prin acel tunel! Într-adevăr, un studiu din 2009 a constatat o rată de abandon de 63% pentru tratamentul narcisismului. 

Cum să vezi chiar și cele mai subtile semne de autosabotaj

Când tratamentul funcționează, de multe ori durează mulți ani și nu este vorba atât de „vindecare” pe tine însuți. Rezultatul este mai mult despre gestionarea afecțiunii, în timp ce se face îmbunătățiri mici, lente și treptate. 

Nu spun asta ca să te îndepărtez – o spun ca să te pregătesc. Și cu acestea spuse, haideți să vedem acum câteva moduri în care vă puteți îmbunătăți șansele.

Găsiți un terapeut care este specializat în NPD

Tratarea cuiva cu NPD este o situație unică. Șansele tale vor fi mult mai bune dacă poți găsi un terapeut în zona ta care are experiență în tratarea afecțiunii. Astfel de terapeuți vor avea o idee mai bună despre ceea ce treci, pur și simplu pentru că au lucrat cu mulți oameni care au simptome similare cu tine. De asemenea, vor fi mai la curent cu cele mai recente cercetări în domeniu și vor avea o idee mai bună despre ce funcționează și ce nu.

Rămâneți la program

Tratarea NPD este de obicei un proces de mai mulți ani și, după cum tocmai am aflat, mulți oameni care fac pasul curajos de a căuta ajutor ajung să renunțe la acest proces. 

Există două motive comune pentru care oamenii renunță la terapie. 

Primul, pentru că este prea dificil. Terapia presupune să fii vulnerabil, să te confrunți cu răni vechi care s-ar putea întoarce în copilărie și să ne aruncăm o privire sinceră asupra propriei persoane, chiar dacă s-ar putea să nu ne placă ceea ce vedem la început. Lucrurile s-ar putea înrăutăți înainte să se îmbunătățească și mulți nu pot face față asta.

Al doilea motiv este aproape opusul – au câteva îmbunătățiri rapide și presupun că au terminat. Aceasta ar putea fi o îmbunătățire inițială a simptomelor lor sau poate că cineva i-a împins în terapie, iar acum simt că au făcut destule pentru a liniști persoana respectivă.

Înțelegeți că, dacă doriți să învățați cum să fiți mai puțin narcisist, sunteți în asta pe termen lung. Vor fi urcușuri și coborâșuri și ambele prezintă riscul de abandon. Dar cea mai bună șansă a ta este să rămâi cu ea pe termen lung.

Înțelege-ți propria psihologie

Un mare obstacol în tratamentul NPD este lipsa de conștientizare de sine . Narcisiștii sunt adesea foarte reactivi – de exemplu, s-ar putea să descoperi că devii supărat sau frustrat pe alții foarte ușor. Dar nu ai o cunoaștere profundă de ce faci asta.

Moduri in care narcisistii manipuleaza relatiile

Primul pas este să construiți conștiința de sine prin înțelegerea propriei psihologii. Acesta este un aspect cheie al ceva numit „terapie schematică”, care este legat de terapia cognitiv-comportamentală. În acest proces, identificați și etichetați modurile comune de a acționa și de a vă comporta.

De exemplu, să spunem că deveniți adesea frustrați atunci când nu sunteți în centrul conversației, iar acest lucru vă face să preia controlul asupra conversației și să aduceți subiectul înapoi acolo unde doriți. Asta este o schema. Ați putea eticheta că schema „căutător de atenție”. Odată ce știi că faci asta și ai un nume pentru asta, poți încerca să-l observi când apare și să intervină cu un alt comportament – o nouă schemă.

Dezvoltați empatia

Este o concepție greșită comună că narcisiștii nu au empatie. Realitatea este mai complicată decât atât. Psihologii cred că mulți narcisiști ​​au o empatie afectată – poate fi prezentă, în anumite momente, sau cu anumite persoane. S-ar putea chiar să ai momente în care simți o empatie puternică și, de fapt, faci ceva foarte altruist pentru o altă persoană. Dar, în general, pentru narcisiști, empatia este la un nivel mult mai scăzut decât vedem la oamenii fără NPD.

Cu toate acestea, faptul că există unii acolo ne oferă ceva cu care să lucrăm și se dovedește că empatia este un pic ca construirea mușchilor într-o sală de sport – o poți dezvolta prin antrenament. Așa cum nu toată lumea are potențialul de a deveni un culturist campion, nu toți putem deveni ultra-empati. Dar toți putem face îmbunătățiri dacă lucrăm la asta.

Există trei tipuri de empatie pe care le puteți dezvolta, acestea se numesc „empatie cognitivă”, „empatie emoțională” și „preocuparea empatică”.

Empatie cognitivă

Aceasta înseamnă dezvoltarea unei înțelegeri intelectuale a dorințelor și nevoilor celorlalți. Așa că s-ar putea să te întrebi în mod conștient: „Ce vrea sau are nevoie soția mea de la mine în acest moment?” Dacă acționează într-un anumit mod sau spune un anumit lucru, încearcă să-i identifice dorințele și nevoile (uneori poate fi cel mai ușor să întrebi), apoi – important – fă tot ce poți pentru a îndeplini aceste nevoi.

Acest lucru va merge împotriva instinctului tău natural, care este să te concentrezi pe propriile dorințe și nevoi și să te asiguri că acestea sunt îndeplinite. La început se va simți inconfortabil, ca și cum ai renunța la control. Acesta este motivul pentru care trebuie să fie un proces conștient, deliberat – încerci să devii mai conștient de unde se află instinctele tale naturale și apoi să intri cu noi obiceiuri.

Empatie emoțională

Aceasta înseamnă dezvoltarea unei înțelegeri emoționale a celorlalți oameni. Trebuie să te pui în pielea lor și să-ți imaginezi că ești ei. Dacă ai experimenta ceea ce au făcut ei, cum te-ar face să te simți? Încercați să vizualizați și să intrați cu adevărat în mentalitatea celeilalte persoane, până când simțiți cu adevărat emoția pe care ar simți-o în acea situație.

Poate fi util să faci acest lucru în ceea ce privește propriul tău comportament. Cum te-ai simți dacă cineva ți-ar vorbi așa cum tocmai ai vorbit cu colegul tău de muncă? Dacă te-ar face să te simți prost, atunci nu le spui altora lucruri de genul acesta!

Din nou, la început va fi un exercițiu conștient, deliberat și nu neapărat ceva pe care îl poți face automat sau „din mers”. Probabil că veți începe prin a lua câteva minute în fiecare zi când sunteți singuri pentru a face acest lucru. Apoi, când te simți mai bine, poți începe să-l folosești pe moment.

Preocuparea empatică

Acest lucru este un pas mai departe de la cunoașterea și simțirea prin ce trece o altă persoană, până la preocuparea pentru bunăstarea lor. Acesta este un proces pe care îl poți învăța și, de obicei, ia forma unor meditații, în care încerci să generezi sentimente de îngrijorare și compasiune pentru o altă persoană. Există un bun exemplu de astfel de mediere aici .

Oprirea comportamentului narcisist

Până acum, ne-am concentrat în mare parte pe lumea internă – remediând problema din interior spre exterior. Dar putem merge și în cealaltă direcție – oprirea comportamentelor narcisiste. Este important să faci ambele, desigur, dar lucrul din „exterior în interior” ar putea fi acolo unde sunt „câștigurile rapide”, mai ales în ceea ce privește calitatea relațiilor tale cu alți oameni.

Aceasta ar putea părea o soluție de bandă, acoperind starea fără a o schimba, dar este mai mult decât atât. În primul rând, dacă vrei să înveți cum să nu mai fii narcisist, comportamentele trebuie să se schimbe la un moment dat. De ce să nu lucrezi direct la ele? 

Dar dincolo de asta, modul în care acționăm în mod constant în timp începe să ne modeleze psihologia. Deci, identificarea comportamentelor care trebuie schimbate (și terapia cu schema vă poate ajuta cu această parte) și învățarea de noi obiceiuri este, de asemenea, o parte importantă a procesului.

Iată de unde să începi.

Nu mai devalorizați pe alții

Pentru persoanele cu NPD, devalorizarea altor persoane poate deveni obișnuită. Este o modalitate rapidă și ușoară de a obține o creștere a stimei de sine sau, altfel, de a te simți puțin mai bine, în detrimentul unei alte persoane. Exemplele ar putea include, să vă bateți joc de cineva pentru că vă plictisești sau să insultați pe cineva pentru că nu primiți suficientă atenție de la ei.

Dacă vrei să depășești NPD și să dezvolți un adevărat sentiment al valorii de sine, acesta este ceva care trebuie să înceteze . Și dacă te gândești cu adevărat la asta, devalorizarea este pur și simplu un semn de slăbiciune în sine – îl folosești pentru a te simți mai bine sau mai puternic. Dar oamenii cu adevărată valoare de sine nu simt această nevoie în primul rând.

Încercați să observați când faceți acest lucru și, indiferent de ce v-a determinat, lăsați-l să alunece. Aceasta înseamnă că va trebui să simți un oarecare disconfort, în loc să apelezi la acest mecanism negativ de apărare. Ceea ce mă duce la…

Lasă sentimentele neplăcute să fie si nu le ignora

Multe comportamente narcisiste sunt o reacție la o stare emoțională neplăcută. Te simți nesigur, atacat, plictisit, slab, lipsit de importanță – și deci faci ceva în acest sens. Poate că minți, preiei o conversație, te lauzi, arunci insulte sau devalorizezi pe cineva. Crezi că recuperezi controlul făcând asta, dar chiar nu ești. Emoțiile sunt în control asupra ta.

Dacă ești capabil să „fii cu” aceste sentimente neplăcute, nu vei simți nevoia să le răspunzi. Acesta este un principiu pe care îl puteți învăța cu meditația mindfulness . Este nevoie de practică, desigur, dar dacă poți lăsa doar acel sentiment neplăcut să fie acolo și să-l experimentezi fără a reacționa la el, va trece în curând – sau cel puțin își va reduce intensitatea.

Învață să asculți

O trăsătură comună a narcisiștilor este dominația lor asupra conversației. Cineva tocmai a petrecut o săptămână în Mexic? Nu-i nimic, ai plecat șase luni în străinătate anul trecut. Tocmai au primit un nou loc de muncă? Da, ei bine, câștigi mai mult în al tău. Există acest impuls de a aduce conversația înapoi acolo unde doriți să fie și, poate, de a vă dezvolta în acest proces.

11 motive pentru care este greu sa renunti la o relatie nesanatoasa

În schimb, învață să asculți. Când oamenii îți spun ceva, întreabă-i mai multe despre asta. Folosiți întrebări deschise, mai degrabă decât întrebări da/nu. Și ascultați cu adevărat răspunsurile lor, acordați toată atenția. Ascultă și apoi răspunde – fără a schimba subiectul.

Deci, te poți schimba de fi un narcisist?

Poți să nu mai fii narcisist? Ei bine, am parcurs mult teren aici! Dacă există o concluzie pe care aș putea trage din toate acestea, este că schimbarea este posibilă, dar va necesita timp și mult efort.

Dar dacă ești dispus să lucrezi și te ții de ea pe termen lung, există o viață mai bună de cealaltă parte, pentru tine și pentru alți oameni.

Site-ul nostru folosește numai surse de înaltă calitate, inclusiv studii evaluate de cercetatori si experti in acest domeniu. Va indrumam sa cautati suport de la specialisti in cazul in care credeti ca aveti nevoie. Conținutul acestui articol a fost dezvoltat de scriitori de conținut medical și/sau experți terți. Informatiile mentionate in articol sunt doar in scop educativ si de aceea se solicita consultarea unui medic/medic inainte de a diagnostica si a decide planul de tratament.Pentru a susține afirmatiile din articol mai jos aveti link-urile catre autorii de specialitate.