Ancheta lui Gignac și Zajenkowski s-a concentrat pe narcisismul grandios.
Modelul de admirație și rivalitate narcisistă
După cum s-a menționat, narcisiștii grandiosi se simt importanți și aroganți. Dar cum generează și mențin un astfel de sentiment de sine umflat? Și cum ating ei un statut social înalt ?
Conform modelului de admirație și rivalitate narcisistă , există două strategii :
- Admirația narcisică: Această strategie se referă la latura agentică a narcisismului. Implică strângerea admirației prin autopromovare și auto-îmbunătățire. Câteva exemple sunt purtarea de haine elegante de marcă, exagerarea abilităților sau realizările cuiva, a se comporta într-un mod încrezător și fermecător și a distra pe alții.
- Rivalitatea narcisică: Această strategie se referă la partea antagonistă de auto-apărare a narcisismului. Atunci când auto-promovarea și auto-îmbunătățirea nu duc la câștiguri de statut, narcisiștii vor încerca adesea să submineze statutul concurenților. Aceasta poate include utilizarea abuzului verbal (de exemplu, ridiculizarea, insultele), abuzul emoțional (de exemplu, șantajul emoțional, iluminarea cu gaz , intimidarea ) și chiar violența fizică.
citeste si despre: Strategii narcisiste pentru atingerea puterii în relații
Relația dintre inteligență și admirație/rivalitate narcisistă
Studiul detaliat mai jos a urmărit să determine dacă utilizarea celor două strategii este afectată de resursele narcisiştilor, în special de inteligenţa acestora . De ce inteligență?
Pentru că narcisiștii mai inteligenți au mai multe șanse să aibă succes și , ceea ce ar putea reduce nevoia de a-i devaloriza pe alții pentru a se simți bine cu propria viață.
În plus, narcisiștii cu un IQ mai mare pot avea o mai mare conștientizare de sine și înțelegere a consecințelor sociale negative ale rivalității narcisice (de exemplu, conflicte sociale frecvente, pierderea popularității).
Și, la fel ca psihopații inteligenți , narcisiștii inteligenți pot fi eficienți în a juca orice rol necesar – cum ar fi rolul unei persoane cooperante, prietenoase, empatice , validatoare sau iertătoare – pentru a-și atinge obiectivele de popularitate, putere și statut .
citeste in continuare pe pagina urmatoare